ASTRID WITTERSØ

17. MARS – 15. APRIL  2018

Astrid Wittersjø sine abstrakte marerier har ofte forbindelse til natur – til Vestlandets vær og fjellformasjoner – eller til horisonter på Østlandet. Andre arbeider viser kjente og nye stemninger i indre opplevelse. Bildene får et åpent språk – ofte klarere enn ved bruk av ord. Intuisjonen og den spontane malegleden lar strøket få sin fysiske form. Hennes arbeider med tekstil og glassmosaikk viser et spill i materialer, lys og farger. Hun har mottatt flere kunststipend i eget fylke, og har utført flere offentlige utsmykkingsoppdrag. I tillegg til å ha stilt ut flere steder i Norge har hun også stilt ut i Nederland og Færøyene.

LESERBREV FRA VIBEKE BAST

Astrid Wittersø stiller ut i Larvik
Utstillingen har tittelen «Mosaikk». Selve mosaikkteknikken er ikke brukt i noen av arbeidene. Men ordet mosaikk har sin opprinnelse i latin, opus musivium, som betyr «et verk viet til musene». Det vil si pryd på en vegg eIler et gulv, i motsetning til trivielt mursteinsarbeid eller flislegging. Det gir mening til tittelvalget på den store utstillingen som vises i Kunstforeningens krevende, lyse lokaler.

Her bør kommunen og kunstforeningen gjøre innkjøp.

Den bratte Vestlandsnaturen og den langstrakte kystnaturen her i Larvik fanger og reflekterer lys og farger på forskjellig måte.
Astrid Wittersø er født i Larvik og har kunstutdannelse fra Bergen; Kunsthøyskolen og Vestlandets kunstakademi. Hun har studert maleri, mosaikkunst, glasskunst og billedvev. Verkene hennes har vært stilt ut både i inn- og utland, kollektivt og separat. Astrid Wittersøs arbeider er dessuten kjøpt inn til offentlige samlinger og smykker flere offentlige bygninger.
Nå er det Larvik som har gleden av å oppdage Astrid Wittersøs bildekunst. Vi vil se at hun har felles bildeforståelse med mange kunstnere; Inger Sitter, Anna Anker, Synnøve Anker Aurdal, Hans Hartung. Hun forener og varierer sine egne synsinntrykk og gir dem form i ulike teknikker og materialer; tekstil, akrylmaleri, glass.
Fargene klinger i skalaer og i kontraster, også i ett og samme bilde. Primærfargene, gult, rødt og blått, står sterkt mot hverandre slik utstillingen er montert. Kunstneren har særlig variert penselstrøkene for å forsterke uttrykket. Virkningen blir et spill; lett – dypt – transparent.
Vi kjenner igjen inspirasjonen fra naturen og landskapet i vertikale eller horisontale komposisjoner. Noe er sett nært – annet er fjerne inntrykk. Maleriets egen flate er ofte understreket med collageeffekter i tekstil, plast og metall.
Dette er abstrakt ekspresjonisme; et personlig maleri som forteller om kunstnerens tilknytning til et landskap. Astrid Wittersøs kunstneriske grep gjør at vi kjenner oss igjen i det hun har bygget opp i bildenes flater.
«Mosaikk», er en sammensetning av inntrykk til en fast formverden. Dette er ikke brukskunst eller illustrasjoner til fortellinger eller ideer. Dette er kunst for kunstens egen skyld, en bildeverden som åpner for det vi synes er verdifullt og vakkert.