HARALD OHREDAM

8. OKTOBER – 30. OKTOBER  2016

 

Tilnærmelser
Harald Oredam, født i 1941 på Andøya og for tiden bosatt på Eidsfoss, har i en årrekke gjort seg bemerket som billedhogger og også som grafiker både nasjonalt og internasjonalt. Han  har sin utdanning fra Kunstakademiet i Oslo og Foyer des Arts Plastiques i Paris og har vært aktiv kunstner siden sin debut i 1970 med garantert minsteinntekt for kunstnere.
Blant hans mest kjente verker finner vi den syv meter høye skulpturen “Jordmusikk” ved inngangen til Oslo Konserthus og ”Historien om en flukt” i den tidligere Industribanken. Utsmykning på Universitet i Tromsø og Høyskolen i Harstad er også blant hans vel tyve offentlige verker i diverse norske byer. I Vesterålen finnes 7 av hans utendørs skulpturer. Hans serie Mannshoder ble kjøpt inn først av Riksgalleriet og så overbydd av Nasjonalgalleriet på  utstillingen ”Skulptur underveis” på Kunstnernes hus i Vestfold
For publikum i Vestfold er Oredam dessuten kjent for utsmykningen på vannverket i Eidsfoss, i barnehagen på Hoff, på den videregående skolen i Sande(?), i rundkjøringa i Larvik mot Stavern og på Furuheim sykehjem.
Sjelden utstilling
Oredam bruker det mest av sin tid på utsmykningsoppdrag og har sjelden utstillinger. Utstillingene i 2016 først på Sortland og nå i Larvik er derfor unike anledninger til å se mer av hans kunst samlet. Unikt er det også at Nasjonalmuseet, (med nød og neppe), har lånt ut hans serie mannshoder fra , (som knapt har vært vist siden da).

På utstillingen i Larvik vises både skulptur og datagrafikk. Sentralt i utstillingen er modeller for en mulig skulpturpark til ære for Golfstrømmen. Oredam har i flere år jobbet med en hyllest til Golfstrømmen, dette ”varme kjærtegn” som han kaller det, som gjør det mulig å leve komfortabelt så langt nord i motsetning til landområdet på samme breddegrad som ikke er begunstiget at det varme vannet som Mexico så sjenerøst deler med oss. Golfstrømmen er besunget og beskrevet og nå reises det bekymring om dens fremtid. Oredam bruker her kunst i klimakampen – og kanskje kan en slik Golfstrømpark bli en vekker og et symbol for nødvendigheten av å ta vare på vår unike planet.

Oredams kunst er preget av et sterkt formmessing språk, hvor han tilnærmer seg viktige samfunns tema og ulike sider ved menneskelige relasjoner på en vakkert og poetisk måte ofte i spenning mellom det organiske og det geometriske. Både hans nonfigurative og figurative verk innbyr publikum til refleksjon og undring.