INGRID KUITERS KARI – ANNA KARLSEN ELFI SVERDRUP TOMAS MOSS

21. FEBRUAR – 22. MARS 2015

SPOR
De fire kunstnerne Ingerid Kuiters  Kari – Anne Karlsen, Tomas Moss og Elfi Sverdrup viser oss kunst gjennom malerier, smykker, foto, og keramikk disse vinter dagene. Utstillingen blir åpnet av professor i kunsthistorie Øivind Storm Bjerke Elfi Sverdrup vil også presentere en lydsmykke performance.                                                                              Utstillingen holder åpent onsdager, lørdager og søndager fram til 22. mars.

INGERID KUITERS må kunne karakteriseres som en slags Askeladd i norsk samtidskunst. Hun finner gamle og delvis ubrukte ting  –   drivved biter, gamle dører, vaskebrett, brødspader etc. som hun maler sine bilder på. Hun liker den slitte patinaen på objektene og henter ideer til motiv og dekor direkte fra det hun har funnet. Motivene er ofte dekorative fabler som sprer seg fritt over flaten i flere plan. Helhetsvirkningen er ofte ornamental, men gjennomført på en slik måte at de skikkelser, dyr, planter og vekster som inngår i komposisjonene gjerne får en surrealistisk undertone, hun arbeider med et additivt system av sidestilte elementer, som oftest resulterer i en fri fortelling, en forunderlig blanding av symboler, figurer og naturelementer der det ligger både humor, selvironi og en stor porsjon dekorativ skjønnhet. Holger Koefoed, kunst historiker. 2008.
I de senere år har Ingerid Kuiters også produsert andre

ELFI SVERDRUP har utviklet et eget konsept som smykkekunstner. Hennes arbeider ligger ofte tett opp mot naturfolkenes objekter i materiale, formgivning og idé. Enkelte av hennes objekter kan likne på en amulett eller talisman – dvs. smykkeobjekter som gir vern og styrke mot onde makter. Noe som trengs – selv i dagens Norge. Hennes smykker fremstår da også som livsbejaende besvergelser, naturnære og fargesterke, gjennomført med en sikker formsans. – Kunsthistoriker Holger Koefoed.
De to siste årene har Sverdrup turnert i Norge og utlandet med lydsmykker som hun bruker i performancer. Hvert lydsmykke har sin lydkomposisjon, tilstand og tilhørende bevegelser. Inspirasjon er her hentet fra natur, vevet sammen med hennes 38 år lange erfaring som vokal performer. Noen av lydkomposisjonene er basert på rene dyre, fiske og fuglelyder, og Sverdrup synger tostemt med seg selv. Lydsmykkene handler om kommunikasjon, og den visuelle kunstens røtter, – kroppsutsmykning.

 

som assemblager, tegninger og maleri på papir.Hun hadde en separatutstilling på Haugar, Vestfold kunstmuseum i  2011

KARI –  ANNE KARLSEN  kommer fra Søndre Land ved Randsfjorden. Hun har tidligere stilt ut sammen med Ingerid Kuiters og Elfi Sverdrup i en utstillingsserie de kalte Treklang, hvor de fant hverandres  felles utgangspunkt og skaperkraft i tradisjon. Kari-Anne Karlsen stiller denne gangen ut keramikk i forskjellige teknikker.
Modellerte gjenstander, påført forseglingen terra sigillata som er en teknikk som ble brukt i Antikken.  Dette gir en halvblank overflate. Gjenstandene blir røykbrent i åpent bål, som gjør overflaten sort fra karbonet som frigis fra flammene.Hun har videre en del modellerte båtformer hvor overflaten er behandlet med oksyder og brent i elektrisk ovn. I tillegg har hun også et lite utvalg med dreide keramikkgjenstander.
Holger Koefod sier bl. a. om hennes keramikk: «kombinert med form og dekor inspirert fra det afrikanske kontinent, har Karlsens keramikk fått et helt særegent uttrykk.»

 TOMAS MOSS  Har fotografert i inn – og utland i en årrekke. Han arbeider både digitalt og analogt. De siste årene har prosjektene blitt mer og mer politiske, en bekymring for jordkloden og vårt felles miljø blir fremtredende. Så også med bildene i SPOR. Hva etterlater vi oss, hvilke spor setter vi mennesker, og hvor mye omtanke har vi for det som virkelig  er vesentlig for vår eksistens?
Grethe Hald skriver sin anmeldelse om Tomas Moss’ arbeider blant annet: «Tomas Moss viser utsøkte fotoarbeider som utmerker seg både i innhold og form. Han har sitt eget utvidede prosjekt når han avfotograferer det grafiske bildet av hjerteslagene til en nyfødt gutt, en voksen mann og en døende mann. Med «Eik og nerver» bruker han et av stedets (Åsgårdstrands) gamle trær i møte med en medisinsk illustrasjon av det menneskelige nervesystem. Kunstneren har også innslag av klassisk fotografi. Her er ingen fiksfakserier eller nyskapninger i hans analoge fotokunst, men det savner man heller ikke, når det solide er så givende og godt som dette.»

ELFI SVERDRUP  har utviklet et eget konsept som smykkekunstner. Hennes arbeider ligger ofte tett opp mot naturfolkenes objekter i materiale, formgivning og idé. Enkelte av hennes objekter kan likne på en amulett eller talisman – dvs. smykkeobjekter som gir vern og styrke mot onde makter. Noe som trengs – selv i dagens Norge. Hennes smykker fremstår da også som livsbejaende besvergelser, naturnære og fargesterke, gjennomført med en sikker formsans.   – Kunsthistoriker Holger Koefoed.
De to siste årene har Sverdrup turnert i Norge og utlandet med lydsmykker som hun bruker i performancer. Hvert lydsmykke har sin lydkomposisjon, tilstand og tilhørende bevegelser. Inspirasjon er her hentet fra natur, vevet sammen med hennes 38 år lange erfaring som vokal performer. Noen av lydkomposisjonene er basert på rene dyre, fiske og fuglelyder, og Sverdrup synger tostemt med seg selv. Lydsmykkene handler om kommunikasjon, og den visuelle kunstens røtter, – kroppsutsmykning.