MULTIKUNSTNER CARL NESJAR

25. MAI – 25. AUGUST 2019
MULTIKUNSTNER CARL NESJAR

Utstillingen åpner 25. mai kl.13.00 av Carl Nesjars barnebarn Julia Ciarlo.
Musikkinnslag av Rebecca Nøsterud Isaksen på fiolin, og Dag Øyvind Larsen på klaver.

I anledning Larvik Kulturhus 10 års jubileum dette året, ønsket vi å markere begivenheten med en større utstilling, og valget var enkelt, det måtte bli byens æresborger Carl Nesjar. Bare14 år gammel hadde han sin første utstilling i Larvik kunstforening. Ikke viste man da, at Carl skulle bli en av etterkrigstidens mest betydningsfulle norske kunstnere. Hans arbeider har høstet internasjonal anerkjennelse og vunnet flere priser gjennom utstillinger i gallerier og museer verden rundt. Hans kanskje mest kjente offentlige arbeid er nok de sandblåste relieffene i Regjeringsbygget i Oslo, som han laget i samarbeid med Picasso i perioden 1956-71. Arbeidet tok hele 16 år før alt var ferdigstilt.
De to kunstnerne samarbeidet om en rekke utsmykninger i naturbetong, bl.a. i Barcelona, Saint Hilaire, Marseille, Stockholm og Chicago.

Carl Nesjars arbeider er innkjøpt til en mengde private og offentlige samlinger. Nasjonalgalleriet, Riksgalleriet, Henie-Onstad Kunstsenter, Oslo Kommunes Kunstsamlinger, Louisiana kunstsenter i København, Moderna Museet i Stockholm og i Museum of Modern Art i New York.

På hjemmebane kjenner man Nesjars signatur innenfor medier som maleri, grafikk, foto og ikke minst – de offentlige oppdragene med bl.a. is/ vannfontener i flere byer. Man kan se Carl Nesjars berømte helårsfontener ikke bare i Norge, men ved Moderna Museet i Stockholm, OL-byen Lake Placid i USA, og Universitetet i Buffalo for å nevne noen.

Carl Nesjar begynte tidlig å interessere seg for fotografiet som medium, og regnes blant pionerne innenfor kunstfotografi. Ikke bare i Norge, men også internasjonalt.
I sine fotografier fremkaller han ofte naturens egne former og stofflighet ved å gå nære inn på isroser og blankslipte svaberg. Naturens luner og svingninger er sterkt gjenkjennelig i hans motiver som ofte er hentet fra det det norske kystlandskapet, hvor vann og is gjennom millioner av år har skurt ned fjell til det som i Nesjars øyne er både abstrakt og nonfigurativt.

Utstillingen som åpner 25. mai vil inneholde maleri, grafikk og skulptur, samt en serie fotografier som viser utsnitt av gate og kafeliv fra tiden han og familien bodde i Paris i tiden rundt1964. Fotografiene er trykket på aluminium og har en dokumentarisk stil. Denne formen for fotografering var veldigpopulær i tiden etter krigen. Denne type bilder er ofte tatt under forhold der fotografen har hatt liten mulighet til å påvirke selve komposisjonen, men klarer å se motivet selv om tiden er knapp i det man velger å ta bildet. Det er første gang disse fotoene vises offentlig. Å se denne spennende utstillingen i dag viser en ny og spennende side ved kunstneren Carl Nesjar.