PALIMPSEST

07. 09 – 29.09. 2019
OLE LISLERUD (f. 1950 i Sør Afrika)
Larvik kunstforening åpner høstsesongen med å presentere kunstneren Ole Lislerud. Han har lang fartstid som professor ved Kunsthøyskolen i Oslo, og har utført over 70 utsmykkinger i det offentlige rom. Blant de sentrale sted spesifikke prosjektene han har utført er, Lovens Portal i Oslo Tinghus, glassgulvet Chi Squared ved NTNU, glassfasaden Response av Næringslivets Hus NHO i Oslo og PAX, Peace and the ART of WAR ved NATO Joint Warfare Centre i Stavanger.

I en årrekke har han eksperimentert med skrift på forskjellige materialer fra porselen – glass – metall – børstet aluminium og ikke minst på papir. Gjennom arbeidsopphold og eget studio i Kina de siste 16 årene har hans interesse for skrift og tegn utviklet seg spesielt mot kalligrafi. I dag er dette blitt en viktig del av hans kunstnerskap. Istedenfor å jobbe med Østens ”tegn” har han valgt ÆØÅ som sitt fundament. Disse tre bokstavene er unike for det norske språk og knytter seg til kjernen av norsk kultur, språkstrid og identitet.
Han er opptatt av språkets symbolverdi og hvordan det påvirker vår identitet. Som norsk kunstner oppvokst i Afrika representerer bokstavene ÆØÅ noe som er utrolig annerledes og særpreget Norsk. Disse symbolene ønsker han å utvikle og relatere på en konstruktiv måte til diskursen og utviklingen av Norge som ett flerkulturelt samfunn.

Det er en spennende utstilling som fyller gallerilokalene med monumentale arbeider som viser skrifttegn og symboler laget med kinesisk blekk på håndlaget rispapir. Ved å abstrahere den kjente kalligrafiske teknikken skaper han et visuelt uttrykk som like gjerne kan oppfattes som bilde eller skrift.
Med mopper, koster og nal i store formater skaper han abstrakte komposisjoner som har lite å gjøre med det man tradisjonelt forbinder med kalligrafi.