PETER LUKAS 23. februar – 24. mars 2019

PETER LUKAS ( f. 1969 i Østerrike )

Peter Lukas var i Syria i 2011 og reiste ut av landet dagen før borgerkrigen brøt ut. Han rakk å ta en fotoserie som viser hverdagslivet til menneskene i Aleppo, Damaskus og Tartus. Fotografiene er mer dagsaktuelle enn noen gang. De viser et Syria som ikke finnes lenger.

Et Syria med hverdagsliv, kultur og lekenhet. kulturen, religionen, menneskene. Et tidsbilde av et land som nå er sterkere preget av krig enn noen gang. Fotoserien er et unikt tidsbilde fra et Syria i fred – de siste ukene før borgerkrigen brøt ut. i 2017 og 2018.
Fotografiene er vist en rekke steder i Norge – og er støttet av bl.a. fritt ord.
Dette er en vandreutstilling, som er støttet av Fritt Ord, Røde Kors og Hamar, Gjøvik og Grimstad kommuner.

Salget av utstillingen ønsker Peter å gi til organisasjonen Dråpen i Havet som er en humanitær non-profit bistandsorganisasjon med formål å gi umiddelbar og direkte bistand til mennesker på flukt. Hovedfokuset er å hjelpe barn og deres mødre som ankommer Europa ved å koordinere frivillige hjelpearbeidere, og å samle inn og distribuere nødvendig utstyr.

Utstillingen blir åpnet av HR- og Beredskapssjef, Birgit Hjelmtvedt, fra organisasjonen Dråpen i Havet.Hun vil snakke kort om flyktningsituasjonen og Dråpen i Havet sitt arbeid for mennesker på flukt.

I samarbeid med Arabisk forening vil Larvik kunstforening Lørdag 9. mars på Barnas verdensdag arrangere en eventyrstund i galleriet hvor vi leser eventyr fra «Tusen og en natt».  Lesingen starter kl. 14.00 og det leses på både Arabisk og Norsk.
Det blir også anledning til å smake på spennende søtsaker og kaker fra Syria.
Velkommen!