SOLVEIG LOHNE

29. AUGUST – 20. SEPTEMBER 2015

NATUR – LIGE BILDER
Billedkunstner Solveig Lohne åpner utstillingen Natur – lige Bilder i Galleri Bølgen i regi av Larvik kunstforening lørdag 29.august kl. 13.00. Utstillingen blir åpnet av  direktøren på Haugar, Vestfold kunstmuseum,  Jan Åke Pettersson med kunstneren tilstede. Lohne arbeider med grafikk, tegning og maleri (shaped canvas) og har utført mange utsmykninger. Hun bruker fotografi som utgangspunkt  i motiver til sine arbeider. Lohne var en av de første her til lands som benyttet seg av «Shaped Canvas» – en omforming av det tradisjonelle maleriformatet til lerretet hvor formen i seg selv er uttrykksbærende. I likhet med mange av sine kolleger går hun tett inn på naturen og løsriver enkelte elementer fra enhver stedsbeskrivelse.

Utstillingen som åpner her i Larvik kunstforening 29. august er både retrospektiv, samtidig som den viser kunstnerens ståsted i dag. Utstillingen er den tredje av i alt fire utstillinger med i forbindelse med at kunstneren fylte 70 år i februar i år. I den anledning blir det lansert en bok om kunstneren skrevet av gallerist Kjell Strand  utgitt på Hrymfaxe forlag i Danmark. I boken fortelles det om hennes liv, kunst og bakgrunn og ikke minst hennes inspirasjon fra japanske ZEN.
Det at boken er trykket i Danmark har en sammenheng med at Lohne har arbeidet og vært en aktiv utstiller i dansk kunstliv i en årrekke. Lohne er sterkt representert i Vest Jyllands Kunstmuseum fra tidligere, og er også innkjøpt,og representert i offentlige samlinger i Danmark. I Norge er hun blant annet representert i Museet for samtidskunst, Nasjonalgalleriet samt  bidratt med utsmykninger i offentlige bygg, bl.a. Telemark Sentralsykehus.
Hun har også hatt viktige separatutstillinger mange steder i landet. Den retrospektive utstillingen på Haugar, Vestfold Kunstmuseum i 2003 er kanskje en av de viktigste.
Solveig Lohne er vanskelig å plassere i en kunsthistorisk sammenheng. Først og fremst har hun sitt eget særpreg. Larvik kunstforening håper mange har anledning til å besøker galleri Bølgen for å se Solveig Lohnes kunst i tidsrommet 29. august til 20. september.