STREET ART – JOY

9. NOVEMBER – 8. DESEMBER
GATEKUNSTNEREN JOY FRA BERGEN.

Gatekunstner i Larvik kunstforening.
Lørdag 9. november åpner Larvik kunstforening utstilling med den bergenske gatekunstneren JOY som i en årrekke har spredd glede og ettertanke på husvegger over hele Bergen. Den anonyme gatekunstnere har rukket å bli en svært ettertraktet kunstner både i kommisjonsoppdrag og gallerisammenheng, og har sprayet over 50 forskjellige gatekunstverk i Bergens gater.
Selv med en omfattende liste av kommisjonsarbeid har Joy klart å beholde sin anonymitet og mystikk. Interessen for kunstneren og hans arbeider har vokst i takt med hans popularitet.
Det har resultert i utsmykningsoppdrag for eksklusive hoteller, bedrifter, TV2, Forsvaret, Haukeland Sykehus, universiteter, SK Brann, Haakonsvern/Forsvaret, institusjoner, BIR Stine Sofie stiftelsens bygg i Grimstad, og interessant nok, Vest Politidistrikt.

JOY har deltatt på mange auksjoner for humanitære tiltak verden over, og har også hatt humanitære auksjoner i egen regi. Aller best liker han å gjøre oppdrag for institusjoner som kjemper for barns rettigheter og beskyttelse, og hans eget slagord er «Alt for kidsa»,
Etter at han ble invitert til å holde utstilling i Larvik Kunstforening ble det naturlig for ham å holde den aller første utstillingen i hjembyen. Og den andre helgen i oktober åpnet han sin første solo-utstilling i Gategalleriet i Bergen, og det ble en stor suksess.
Skranglingen av sprayboksene gir ham kick.
JOY startet som gatekunstner i 2013 og har siden den gan gledet og sjarmert seg inn i hjertene på mange gatekunstelskere og kunstsamlere.
Han ble tidlig lagt merke til med sine uvanlige, ofte humoristiske stunts. Et eksempel er stuntet «omvendtbutikktyveri», der han smuglet bilder inn på IKEA, med strekkode og emballasje fra møbelgiganten selv. Et annet eksempel er da han sendte canvaset «Helt Konge!» til Kongen selv på hans 85-årsdag.
– Det høres kanskje rart ut, men høydepunktene er faktisk de korte adrenalinfylte øyeblikkene når du maler i gatene. Skranglingen fra sprayboksene, stresset med teipen som ikke vil henge eller fargen du ikke ser i halvmørket, fokuset på det du gjør og tilfredsheten når du forsvinner derfra med 150 i puls, men føler deg fornøyd. Det er drivkraften min, har han fortalt i et intervju til Bergens avis tidligere i år.
Fra 2014 har JOY laget serigrafier av flere av gatemotivene sine. Disse har solgt svært godt, både i hans hjemby og i gallerier og rammebutikker over i flere av de store byene. Ved å utføre trykkeprosessen selv, har han derved ha full kontroll på alt.
Utstillingen som åpner i Galleri Bølgen i Larvik Kulturhus lørdag 9. november vil det bli vist nærmere 40 verk som representerer hele bredden av hans kunstnerskap, men også nye arbeider med kjente tematikk i ny drakt. De siste årene har Joy hatt 7-sifret omsetning og etterspørselen etter hans arbeider i galleri og kommisjon er økende. Flere samlere har trykket Joy til sitt bryst.
Trykkene kommer i begrensede opplag
På åpningsdagen vil det være mulig å kjenne på adrenalinet når du trer inn i Univers of JOY.
Et eget bygget rom er klart for litt gatekunst action hvor dere kan få sprayet deres eget JOY motiv akkompagnert av blålys og politisirener. Her får du følelsen av hvordan det er å sette opp et verk på et utsatt sted sier vår anonyme kunstner.