TORIL BONSAKSEN 6. april – 5. mai 2019

RE: COLLECTED II
TORIL BONSAKSEN
6. april – 5. mai.

Metallkunstneren Toril Bonsaksen stiller ut ved Larvik kunstforening i april/mai . Hun har sin bakgrunn fra Kunsthøgskolen i Oslo og bor og jobber i Sandnessjøen i Nordland. Hennes kunst er innkjøpt av Nasjonalmuseet for kunst, Oslo kommune, Tolga kommune, samt andre offentlige institusjoner og private samlere.

Metallet står i fokus, enten det er som en rusten spiker, en gammel kobberkran, bestikk eller en galvanisert blomst og i utstillingen presenterer hun 53 nye verk. I serien RE: Collected II presenterer hun flere parallelle prosjekter. Det som er felles for prosjektene er at hun jobber med ulike former for foredling. I alle prosjektene har hun tatt et eksisterende objekt, en gjenkjennelig gjenstand eller et naturelement. Disse har gjennom bearbeidelse på forskjellige måter blitt satt i en ny kontekst, blitt opphøyet og fått et nytt liv. Utstillingen er delt inn i fire hoveddeler:

”Historier jeg har funnet”
Her har hun benyttet seg av teknikker som man vanligvis bruker innenfor smykkekunst til å fatte diamanter og andre edelstener. Torils edelstener er; gamle, rustne, patinerte- og slitte gjenstander som hun har funnet på sin vei.

”Bølger jeg har hørt”
Her har hun brukt tre rustne gamle stålanker som modell og gjengstøpt dem i det edle metallet bronse.

”Planter jeg har møtt”
Toril samler ikke bare på objekter som bærer en historie i seg, men også små organiske skatter som hun kapsler inn i et lag av kobber. Når de organiske skattene får et lag av metall opphøyes de til noe edlere og får et element av noe varig.

”Måltider jeg har delt”
Gjennom mange år har hun jobbet med bestikk. I utstillingen presenterer hun et verk fra 2017; En stressless i full størrelse av bestikk. I skulpturen Sliten, har hun latt seg inspirere av Ekornes sin klassiker fra 70-tallet. Skulpturen problematiserer hastigheten i dagens samfunn.