NICOLAUS WIDERBERG

8. januar – 30. januar 2022

Larvik Kunstforening ønsker det nye året velkommen med en fargerik utstilling med kunstner Nico Widerberg. Utstillingen vil inneholde maleri, grafikk og skulptur, og vil være å se i Galleri Bølgen frem til søndag 30. januar.

Nicolaus «Nico» Widerberg er født i Oslo i 1960. Han er utdannet ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole, og ved Statens Kunstakademi i Oslo.

Siden debuten i 1984 har han markert seg sterkt på samtidskunstens scene med en rekke separatutstillinger og utsmykningsoppdrag i inn- og utland. Nico Widerberg er kjent for sine fremstillinger av menneskekroppen – enten det er kroppens fysiske tilstedeværelse jobbet frem i stein, eller menneskets fravær i form av utskårede silhuetter. Han tar denne estetikken videre i sin grafikk, der mennesket består, og hvor motivene fremstår ofte i en sterk koloritt.

Nico Widerberg er representert i en rekke kunstsamlinger og er en del av samlingen til blant annet Nasjonalgalleriet, Museet for samtidskunst, Riksgalleriet, Lillehammer kunstmuseum og Johnson Collection i USA for å nevne noe. Han er også kjent for skulpturutstillingen under OL i Athen i 2004 og minnesmerkene etter 22. juli. Widerberg er også kjent i Larvik for å ha utformet Heyerdahl-monumentet på Tollerodden i Larvik, og de vakre skulpturene på Farris Bad.