TIKK TAKK – MUSESKRITT OG SJUMILSSTØVLER

TIKK TAKK – MUSESKRITT OG SJUMILSSTØVLER.
MARIT SØNDERSRØD
28. AUGUST – 19. SEPTEMBER
ÅPNING 28. aug.. kl. 13.00

Marit Søndersrød er maler og tekstilkunstner. De tre siste årene har hun fokusert på tekstil som skulpturelt materiale.  Hun undersøker en spesiell polyesterkvalitet som tradisjonelt blir anvendt i klesindustrien. Her viser hun en leken utforskning av materialets egenskaper og potensiale. Samtidig tematiserer hun den problematiske relasjonen mellom menneske og natur.

I utstillingen Tikk Takk – museskritt og sjumilsstøvler vil hun vise nye stedsspesifikke verk montert i dialog med gallerirommet. Monumentale arbeider står i kontrast til mer subtile mindre verk.  Utstillingen kan ses som et bilde på naturens kretsløp og viktigheten av å bevare den.

“Et sted må vi begynne å nøste opp trådene om vi skal nærme oss den problematiske relasjonen mellom menneske og natur i kunstens resonanskammer; Marit Søndersrød er en god start. Fortsetter vi å tenke fra – og med – disse verkene får vi nemlig tak i en annen tråd, håpets tråd, og den trenger vi framover om vi skal klare å handle.”

(Kjetil Røed, redaktør i Billedkunst)

Marit Søndersrød har master i kunst fra Oslo Met, og har jobbet med tekstildesign og undervist i kunstfag før hun ble kunstner på heltid.
Hun er medlem av Norsk Billedkunstnere, BOA og BIT.
Marit har deltatt på Telemarksutstillingen, Kunst Rett Vest og Bærumsutstillingen flere ganger, og har hatt en rekke separatutstillinger, bl.a. i Telemark Kunstsenter og på Norsk Skogmuseum.