2016

Her er alle utstillingene Larvik Kunstforeningen hadde i 2016.

9. januar – 31. januar 2016
GRAFIKK FRA EGEN SAMLING


Larvik kunstforening  åpner utstilling  lørdag 9. januar hvor vi har valgt å selge grafikk fra egen samling .Utstillingen viser over 100 verk av kjente og ukjente grafikere med forskjellige teknikker og uttrykk. Her vil det være mulighet til å kjøpe kvalitetskunst til en overkommelig pris. Vi kan nevne navn som Asgeir Jorn, Corneille, Inger Sitter og Serge Poliakoff.


13.februar – 13. mars 2016
«IMAGO» OG «DE SOM SKULLE ARVET JORDEN» Ingebjørg Une Hagen og Tom Dyring


De to kunstnerne arbeider med sentrale og dagsaktuelle verdispørsmål hvor de setter søkelyset på hvordan menneskers kulturelt betingede forståelse av dyr påvirker disse skapningenes sjanser til å overleve på en syk planet der stadig flere livsformer står i fare for å forsvinne.

TOM DYRING : «DE SOM SKULLE ARVET JORDEN»Fotografen Tom Dyring er født og oppvokst i Brunlanes og Larvik og nå bosatt i Akershus. Han arbeider utelukkende med motiv av ville dyr og henter sine motiv fra fotoprosjekter i hele verden. Grunnleggende i hans tilnærming til dyremotivene er det å identifisere seg med det individet som fotograferes. Mennesker og dyr er ikke veldig forskjellige når det gjelder grunnleggende fysiske og emosjonelle behov. Fotografen ønsker å få fram respekten for dette individet  … i motiv som gjenspeiler fysiske og emosjonelle situasjoner som også vi mennesker kan kjenne oss igjen i : varmt, kaldt, vått, sult, håpløshet, dramatikk, romantikk, liv & død, lykke osv.

Bak bildene ligger det mye arbeide, bæring, frysing, endeløs tålmodighet, noen ganger farlige situasjoner og ikke minst : mange mislykkede forsøk. Bildene kan også sees på som en dokumentasjon av et biologisk mangfold som forsvinner med akselererende hastighet, det biologiske mangfoldet som «skulle arvet jorden», men som nå må forholde seg til en syk planet i økologisk ubalanse.Utstillingen omfatter 33 fotografier i store formater med hovedvekt på nordiske motiv. Tom Dyring har vunnet en rekke internasjonale priser for sine fotografier.

INGEBJØRG UNE HAGEN:  «IMAGO»

Ingebjørg Une Hagen studerte ved Statens Kunstakademi  under professor Guttorm Guttormsgaard 1981-85.
Hun har jevnlig hatt separatutstillinger, deltatt på kollektivutstillinger, hatt  kunstoppdrag i det offentlige rom og hennes arbeider er innkjøpt av en rekke offentlige institusjoner, bla. Nationalgalleriet og Oslo Kommunes kunstsamlinger. Fra 2014 har hun mottatt Statens 10 årlige seniorstipend. Tematisk er Hagens kunstnerskap preget av et vedvarende engasjement for økologi, natur- og dyrevern samt interesse for Arne Næss sin dybdeøkologi. De siste årene har hun hatt insekter i fokus, dette ganske usynlige livet som vi ofte oppfatter som brysomt og ekkelt og helst vil utrydde.

Arbeidene som vises i Bølgen er hennes tredje utstilling i  en serie med  insekter som  tema og har tittelen „Imago“  Imago betegner et leddyr i sitt siste stadium. Imagoprosjektet består av arbeider fra de to foregående utstillingene med insekter som tema„ Sverm“ Norske Grafikere  2011  og „Hexapoda“ House of Foundation Moss 2013 samt en ny stor installasjon av grafiske trykk, gjenstander, collage og animasjon utarbeidet spesielt for utstillingsrommet i Bølgen.


19. mars – 17. april 2016
Metanoia Isabelle Inghilleri


Isabelle Inghilleri er en fransk / norsk kunstner som arbeider hovedsakelig med maleri og installasjon. Inghilleri har utdannelse fra flere kunstskoler, inkludert The Royal Collage of Art i London. Hun har også jobbet med videopainting for Open Gallery, som er et London-basert selskap.
Inghilleris arbeid omhandler generelt spørsmål om fremmedgjøring og isolasjon mellom rom og levende vesener.

I utstillingen ’Metanoia’ stiller Isabelle Inghilleri ut arbeider hun har jobbet med de siste 5-10 årene. Temaet Inghilleri arbeider med kretser rundt vårt noe anstrengte forhold til naturen, oss selv, dyrene i naturen og også vår egen fragmenterte psyke. Metanoia er en prosess et individ går igjennom, hvor karakteren av dette individet blir fundamentalt forandret.

50-talls kvinnen som går igjen i Inghilleri’s bilder, Mrs. Francis, representer det fragmenterte psyke. Hun vandrer rundt i falleferdige omgivelser i sirlige drakter og frisyrer. Det ytre er perfekt, det indre er i konflikt.  Hun befinner seg i et slags indre vakuum, hvor hennes naturlige omgivelser virker mørke og truende. Noen av maleriene representerer denne kvinnens indre konflikt, hvor hennes ustabile psyke kommer til utrykk i drømmeaktige og marerittaktige senarioer.
Bildene i serien ’Cabinets’ er fra dyreparker rundt om i Europa og referer til hvordan mennesker ofte har et avstandsfyllt forhold til det naturen, hvor klassifisering er det som står oss nærmest for å forstå. Det blir laget konstruerte habitater som kan minne om settekasser, med dyr av forskjellig opprinnelse.

Når man plasserer dyr slik tar man vekk den opprinnelige meningen dette dyret hadde, dyret blir en slags dekor, noe man kan studere. Inghilleri viser også installasjoner med taxidermi, i disse installasjonene har dyret/fuglen tatt på seg en menneskelig representasjon. Dette kan knyttes til den religiøse formen for metanoia, som også betyr å undergå en fundamental prosess av forandring av ens karakter. Her har dyret i seg selv gjennom en prosess av taxidermi  og fått sin opprinnelige karakter forandret, både i uttrykk og materiale. Gjennom disse arbeidene utforsker Inghilleri vårt forhold til døden, som ofte er basert en unaturlig avstand, hvor religion blir et siste gripepunkt, en mulighet for et videre liv.


 3. september – 25. september  2016
Indre og ytre landskap Ellen Eikenes og Anne Lise Toverud


Ellen Eikenes
  uttrykker seg både figurativt og abstrakt i ulike teknikker. Når hun jobber er prosessen og ideen like viktige som det visuelle sluttproduktet. Jeg velger teknikk ut fra temaet jeg prøver å formidle. Kommunikasjons begrepet er sterkt tilstede i hennes temaer: Kommunikasjon i møter mellom mennesker, Hun bever seg i grenselandet mellom det figurative og det abstrakte uttrykket, og varierer mellom det tydelige og det skjulte. Målet er å utvikle maleriet slik at farger og form klinger sammen, samtidig som det oppstår en dynamikk i motsetningene i det formale i maleriet.


Anne Lise Toverud bruker akryl og olje i bildene sine og lar seg inspirere av alt. Hun leker med både streken og formen, og lar seg inspirere av alt. Ikke minst barndommens minner og spennende indre reiser hvor hjerte og sjelen styrer. Jeg henter inspirasjon fra hjerte og sjel. Jeg bryter noen regler, og kjenner at det kan jeg stå for. Jeg vil ikke si at jeg beveger meg mot det abstrakte, men alt må ikke nødvendigvis være så tydelig, sier hun og viser til de mange symboltunge maleriene. Motivene er landskap, ansikter og sauer. Og katter. De er alltid med i Anne Lises motivkrets. Anne  Lise har studert ved kunstakademiet i Warszawa og prøver i dag å løsrive seg  fra de strenge kunstens regler som akademiet terpet på.


8. oktober – 30. oktober  2016
Tilnærmelser Harald Oredam


Harald Oredam
, født i 1941 på Andøya og for tiden bosatt på Eidsfoss, har i en årrekke gjort seg bemerket som billedhogger og også som grafiker både nasjonalt og internasjonalt. Han  har sin utdanning fra Kunstakademiet i Oslo og Foyer des Arts Plastiques i Paris og har vært aktiv kunstner siden sin debut i 1970 med garantert minsteinntekt for kunstnere. Blant hans mest kjente verker finner vi den syv meter høye skulpturen “Jordmusikk” ved inngangen til Oslo Konserthus og ”Historien om en flukt” i den tidligere Industribanken. Utsmykning på Universitet i Tromsø og Høyskolen i Harstad er også blant hans vel tyve offentlige verker i diverse norske byer. I Vesterålen finnes 7 av hans utendørs skulpturer. Hans serie Mannshoder ble kjøpt inn først av Riksgalleriet og så overbydd av Nasjonalgalleriet på  utstillingen ”Skulptur underveis” på Kunstnernes hus i Vestfold. For publikum i Vestfold er Oredam dessuten kjent for utsmykningen på vannverket i Eidsfoss, i barnehagen på Hoff, på den videregående skolen i Sande(?), i rundkjøringa i Larvik mot Stavern og på Furuheim sykehjem.


Oredam bruker det mest av sin tid på utsmykningsoppdrag og har sjelden utstillinger. Utstillingene i 2016 først på Sortland og nå i Larvik er derfor unike anledninger til å se mer av hans kunst samlet. Unikt er det også at Nasjonalmuseet, (med nød og neppe), har lånt ut hans serie mannshoder fra , (som knapt har vært vist siden da). På utstillingen i Larvik vises både skulptur og datagrafikk. Sentralt i utstillingen er modeller for en mulig skulpturpark til ære for Golfstrømmen.

Oredam har i flere år jobbet med en hyllest til Golfstrømmen, dette ”varme kjærtegn” som han kaller det, som gjør det mulig å leve komfortabelt så langt nord i motsetning til landområdet på samme breddegrad som ikke er begunstiget at det varme vannet som Mexico så sjenerøst deler med oss. Golfstrømmen er besunget og beskrevet og nå reises det bekymring om dens fremtid. Oredam bruker her kunst i klimakampen – og kanskje kan en slik Golfstrømpark bli en vekker og et symbol for nødvendigheten av å ta vare på vår unike planet. Oredams kunst er preget av et sterkt formmessing språk, hvor han tilnærmer seg viktige samfunns tema og ulike sider ved menneskelige relasjoner på en vakkert og poetisk måte ofte i spenning mellom det organiske og det geometriske. Både hans nonfigurative og figurative verk innbyr publikum til refleksjon og undring.


12. november – 11. desember 2016
Samspill av Else Ljådal og Åse Schmidt

Utstillere er billedkunstner Else Ljådal fra Porsgrunn og keramiker Åse Schmidt
fra Tønsberg. Tittelen på utstillingen henspeiler at de to traff hverandre for 45 år siden –  da de gikk sammen på reklame/ dekoratørskole i Stavanger i 1971/72. De har holdt kontakten hele denne tiden , men  det er første gang de stiller ut  sammen. Med en del felles uttrykk, symbolbruk og fargevalg skaper de et samspill.

Else Ljådal har sin utdannelse fra BKHS (Bergen Kunsthåndverksskole). Else arbeider i ulike teknikker, men signaturen hennes er likevel lett gjenkjennelig. Bildene er spontane, delvis abstrakte og fremstilles ofte med stiliserte figurer, skrift og symboler. Sterke farger kjennetegner ofte uttrykkene hennes. Else arbeider mest med akrylmalerier i mange størrelser, oftest abstrakte med forenklede figurer eller symboler og skrift.  Hun arbeider ganske spontant, dvs. at det som rører seg i hodet mitt av tanker, følelser og ideer trer fram i bildene. Blir inspirert /preget av det som skjer rundt meg og ellers ute i verden… Derfor har jeg mange uttrykk – men er nok likevel gjenkjennelig.

Aase Schmidt er utdannet ved SHKS (Statens Håndverks- og Kunstindustriskole i Oslo)
Hun er opptatt av farger, enkle former og kontraster mellom det matte og  det blanke. Inspirasjonen er lyset, naturen, tekstiler og mønster. Ved denne utstillingen viser hun store fat, skåler, krukker, kopper, vaser og andre keramiske produkter – alle med vakre former og fargeri dekor! Mine arbeider er laget i sort leire. Jeg bruker fargede oksyder som blandes i hvitt leirepulver. Det tilsettes vann og påføres gjenstanden før den tørker. Dette kalles begitning. Gjenstanden brennes først en gang, og dyppes deretter i transparent glasur. Den brennes deretter en gang til. Jeg er opptatt av farger, enkle former og kontraster mellom det matte og det blanke. Det som inspirerer meg er ting rundt meg; lyset, naturen, tekstiler og mønster.