Her er en oversikt over alle utstillingene Larvik Kunstforening hadde i 2018.

6. JANUAR – 28. JANUAR 2018

Ari Behn, Per Heimly, Mikael Persbrandt og Tor Rafael Raael.

Fire kunstnersjeler med ulike uttrykksformer vil være å se i Larvik kunstforening i januar. Da de fire kunstneren Ari Behn, Mikael Persbrandt, Per Heimly og Tor Rafael Raael stiller ut i Galleri Bølgen.
Per Heimly og Tor Rafael er etablerte kunstnere som har arbeidet sammen en årrekke. Mens Behn og den svenske skuespilleren Persbrandt er for de fleste mer kjent gjennom litteratur, film og teater, men har også jobbet med visuell kunst en årrekke.

Ari Behn har jobbet med visuell kunst over lengre tid. Arbeidene hans beveger seg mellom det figurative og nonfigurative. Maleriene har et tydelig formspråk med klare fargetoner, tekst, bokstaver og symboler. Arbeidene har til tider en mørk undertone og klare biografiske trekk. Ari har også arbeidet sammen med Per Heimly i underholdningsserien Ari og Per, som ble vist på NRK. våren 2011. Serien vant pris for beste underholdningsserie under Gullruten i 2011.

Mikael Persbrandt er i dag en av de mest ansette og populære skuespillerne i Sverige. Han har mottatt flere priser for sine rolletolkninger, både i teater og film. Det mange ikke vet er at han begynte sin karriere ved «grunnskolan for kunstnærlig utbildning i Stockholm.» Det er først nå i nyere tid at Persbrandts malerier og arbeider stilles ut for et større publikum. Responsen fra presse og publikum har vært overveldende, og som gjesteutstiller i Lars Lerins permanente kunsthall for to år siden, på Sandgrunn i Karlstad, ble det registrert over 30 000 besøkende – noe som nær må sies å være svensk besøksrekord på et kunstgalleri. Persbrandts malerier beveger seg både i det figurative og abstrakte landskap. Kunstneren har et ekspressivt formspråk med til tider intense strøk og klare farger.

Per Heimly er en av Norges med profilerte fotografer. Heimly er kjent for sine innovative fotografier – fotografier som beveger seg mellom mote, reklame og kunst. Per Heimly er mest kjent for sine reklamebilder og for sitt vennskap med forfatteren Ari Behn, men det få har fått med seg, er at ha er en av Norges beste kunst fotografer. Heimly har jobbet med de fleste store norske artister med CD cover og promo-bilder, i tillegg til portretter av kjente (og ukjente) personer, fotoshoot reklame – alt fra produkter til locations. Heimly har også jobbet med de fleste motemagasiner i Norge, i tillegg til en rekke magasiner og blader i utlandet. Per Heimly har også regissert flere musikkvideoer, bl.a. for Morten Abel, Mira Craig og Onkel P.

Tor Rafael Raael er stort sett selvlært både i tegning, maling og keramikk. Allerede fra barnsben av så man en skaperglede utenom det vanlige, og i ungdomsårene – en tid da mange legger skapende virksomhet på hyllen – fortsatte Raael med å bygge opp sin personlige fantasiverden inn i voksen alder. Da han traff den bulgarske kunstneren Stojan Minev som var utdannet i klassisk tegning og maling, ble Raael hans elev i tre år. Hovedvekten av undervisningen ble lagt på anatomi og generell maleteknikk. Samtalene med Stojan Minev var også med på å rendyrke Raaels malestil både teknisk og innholdsmessig. Utrykket i Raaels arbeider er lett gjenkjennelige, med klare fargetoner og et tydelig illustrativt formspråk. Kunstneren blander gjerne flere teknikker i arbeidene sine.

10. FEBRUAR – 4. MARS 2018
Vær, så god sitt! av Svein Ivar Dysthe.

De fleste av oss har med stor sannsynlighet benyttet seg av Sven Ivar Dysthes sittemøbler uten en gang å være klar over det. Fra bingosaler og bedehus, til Henie Onstad Kunstsenter og Oslo Lufthavn har Dysthes design preget både offentlige og private miljøer fra 60-tallet frem til i dag. Den allsidige og innovative industri- og møbeldesigneren står bak flere klassikere, fra den folkelige og masseproduserte stolen «Laminette» til de mer eksklusive «Planet», «Popcorn» og «1001». Med en genuin interesse og forståelse for god design har Dysthe blitt rangert som en av Norges mest markante designere i etterkrigstiden. Publikum får gjennom utstillingen et unikt innblikk i Dysthes design.

Man får blant annet anledning til å sitte i et utvalg av de ikoniske møblene. Med genuin interesse og forståelse for god design har Dysthe blitt rangert som en av Norges mest markante designere i etterkrigstiden.
Når estetikk, funksjon og form smelter sammen og blir en helhet og du tenker “Aha, selvfølgelig!”, da har du lyktes. God mat skal smelte på tungen. God design skal smelte på netthinnen. Så enkelt, så utfordrende.
Svein Ivar Dysthe om begrepet god design

Larvik kunstforening har hatt dager hatt besøk av elever fra distriktets skoler for å se utstilling Dysthe design «Vær så god, sitt!». Omvisningen blir etterfulgt av en workshop «Vær så god, design!» hvor elevene selv jobber som designere.

Workshopens mål er å jobbe som reelle innovatører og designere. Elevene får øve seg på kritisk tenkning rundt design, teamarbeid, kreativ tenkning og hvordan man presenterer en god idé. Alt dette er egenskaper som stadig blir viktigere i dagens samfunn.

8. september – 30. september 2018

Nanti Bryn Hansen, Per H. Hansen, Per Henry Hauge og Edvard Rosèn.

De fire kunstnerne har deltatt i en rekke utstillinger og konkurranser hvor de har fått premier og stipend. Deres bilder er og blitt kjøpt opp av gallerier og institusjoner. Her snakker vi om kunstnere, med lang kunstnerisk utdannelse og lang fartstid. Alle med hvert sitt helt spesielle uttrykk.

Nanti Bryn Hansen viser akvareller.
Bildene er poetiske metaforer som skildrer det nære forhold mellom natur og kultur.

Per H. Hansen arbeider med maleri og akvarell.
Det er ofte landskapet som er utgangspunkt for bildene hans.

Per Henry Hauges malerier er fast forankret i et figurativt formspråk, selv om han enkelte ganger nærmer seg en halvabstrakt form.

Edvard Rosèn har også referanser fra natur i sine bilder, selv om også han jobber nonfigurativt, gjerne i tresnitt.

6. OKTOBER – 4. NOVEMBER 2018

LISE STEINGRIM

Lise Steingrim er billedkunstner som bor og arbeider på Nesodden. Hun er utdannet fra Einar Granum Kunstfagskole (2010) og Statens Kunstakademi i Oslo (2013). Lise har deltatt ved en rekke separat- og kollektivutstillinger i inn- og utland. Fra natur til kultur. I mitt nye male prosjekt «Innganger og åpninger» ser man overgangen fra trærne og naturen i prosjektet «Vandringen hjem» til den menneskeskapte kulturen, gjennom bygninger og arkitektur. Begge prosjektene vil bli vist på Bølgen kulturhus.

Arbeidet mitt består i å forvandle arkitektoniske fotografier til malte tolkninger.
Ved å fokuserer på gjentatte mønstre funnet i den moderne strukturen, prøver jeg å gjenskape malte versjoner som inneholder rene linjer og skyggete firkanter.
Jeg jobber med å forenkle fotografiet med nyanser av pastellbetong og reflektert glass som danner grunnlaget for disse konstruerte profilene. Skiftet natur – kultur kan beskrives som en del av vandringen. Enhver skog har en ende. Det blir mer og mer tydelig hvordan mennesket tar seg til rette. Også politisk ser man tendenser til skifte. Frontene blir hardere og de konservative kreftene har medvind. Det er særlig skremmende å se hvordan mennesker i nød stenges ute. Grensene og ytterkantene blir skarpere. Det har kunsten min også blitt. Innenforskap og utenforskap er interessant å utforske – et grenseland. Ser man opp på bygninger / inn vinduer kan man bli betraktet innenfra. ! Hvem ser hvem?

10. NOVEMBER  – 09. DESEMBER 2018

Kunst fra egen samling

Viser vi kunst fra egen samling og her vil det vær anledning til å kjøpe noen godbiter.
Å lagre, forsikre og vedlikeholde kunstforeningens egen samling er på ingen måte kostnadsfritt, og på et ekstraordinært  årsmøtet ble det gjort vedtektsendringer som åpner for at enkelte verk kan selges.
– Vi kunne vel tenke oss at samlingen ble noe redusert på sikt, slik at vi sitter igjen med en samling som vi kan klare å ivareta på forsvarlig vis. En annen god grunn er at noen kan få glede av bildene som ellers ville vært pakket vekk. Vi vil også vise kunst som ikke skal selges men bevares i kunstforeningens samling.