Utstillingsprogram vinter/vår 2024

Vi er glade for å kunngjøre at utstillingsprogrammet for første halvdel av 2024 nå er klart, og vi ser frem til å presentere en imponerende variasjon av kunstnerisk talent og uttrykk i løpet av det kommende året. Neste halvår vil bli publisert fortløpende. Vår nøye kuraterte samling vil gi publikum en unik mulighet til å utforske ulike kunstformer og oppleve mangfoldet av kunstnere som har bidratt til våre kommende utstillinger.

Larvik Kunstforening har jobbet hardt for å skape sammensatte og inspirerende utstillinger som representerer et bredt spekter av kunstneriske stiler, perspektiver og temaer. Gjennom grundig kuratering har vi satt sammen en samling som utfordrer, engasjerer og reflekterer mangfoldet i samtidskunstverdenen.

Vi gleder oss til å åpne dørene for publikum og dele denne unike kunstopplevelsen med dere. Enten du er en kunstentusiast, samler eller bare nysgjerrig på kunstverdenen, har vi noe å tilby for enhver smak. Vi håper at våre besøkende vil oppleve glede, inspirasjon og refleksjon gjennom de varierte verkene som vil fylle våre gallerier i løpet av året.

Takk for støtten, og vi ser frem til å ønske dere velkommen til flere minneverdige kunstopplevelser dette året.

Minneutstilling «Malerglede»
Skjoldvor Wiseth
13. januar – 11. februar
Åpning lørdag 13. januar kl. 12.00

Vi starter det nye året 2024 med en stor minneutstilling for å hedre kunstneren Skjoldvor Wiseth som gikk bort høsten 2022. Utstillingen åpner lørdag 13. januar kl. 12:00, men er å se i Galleri Bølgen frem til 11. februar.

Skjoldvor bodde på Tjøme hvor hun hadde sitt atelier og galleri. Hun var utdannet ved Gerlesborg Art School i Sverige, og deltok på ulike kurs og kreative samlinger i Europa, Los Angeles og Bali. Dette ga henne stor innsikt i ulike kulturer, religioner og livsstiler som reflekteres i kunsten.

De siste 25 årene malte hun i vinterperiodene på Bali i Indonesia. Der utforsket hun spennende elementer i naturen, luften og sjøen, som inspirerte henne til å gå nye retninger innen malerkunsten. Hun brukte sine mange snorkelturer i det tropiske havet, turer på rismarkene og sanselige opplevelser på strendene som inspirasjon til å leke med farger, vann, sand og naturlige former.

Over tid malte hun en rekke malerier med forskjellige stiler og materialer, men for det meste abstrakte kunstverker. Hun hadde også en fasinasjon for å male koraller, portretter, helleristninger og orbs. Dette malte hun gjerne med forskjellige teknikker, som akryl, tempera og olje, og hun brukte sand i mange av sine malerier de siste årene. En annen favoritt på Bali var å male portretter av balinesiske modeller. I et felles atelier med kunstnere malte hun ukentlig portretter av lokale som satt modeller. Det ga henne muligheten til å fordype seg i lokalbefolkningen og deres liv. Skjoldvor så på hver person som et unikt individ, med særegne egenskaper, personlighet og historie.

Hennes syn på verden og naturen er det som reflekteres i denne unike utstillingen, og utstillingen er en hyllest til hennes brede kunnskap og malerglede.

«Når jeg maler følger jeg fascinasjonen av det jeg ser og omgir meg med, for å frigjøre følelsene og drømmene i meg. Jeg fanger essensen i det jeg synes er spennende, det være seg i form, farge eller linjer, og jobber abstrakt for å få frem skjønnheten eller spenningen i dette.» (​​Sitat fra katalogen «Abstrakt» Skjoldvor Wiseth, 2022)

Kontraster
Jan Olav Forberg og Arne-Johan Rauan
17. februar – 10. mars
Åpning lørdag 17. februar kl. 12.00

I vår neste utstilling presenterer vi to dyktige kunstnere fra vår egen by. Begge har arbeidet som kunstnere i en årrekke, og har sitt eget formspråk.

Jan Olav Forberg er utdannet billedkunstner og har i 30år arbeidet profesjonelt i mange klassiske teknikker samt med street art-relaterte uttrykk med både frihånds – og sjablongarbeider. Han er opptatt av å bruke erfaringen fra tradisjonelle teknikker innen maleri og grafikk og skaper nye muligheter når gatekunst møter tradisjon. Jan Olav Forberg har i de senere år utviklet et nytt grafisk uttrykk der diverse mønster danner grunnlaget for beskrivelse av toner, og dessuten som et bærende element i uttrykket. Det mønstrete preget i papiret skaper en opphøyet overflate som grunnlag for reflekterende folier. Resultatet blir et uttrykk som reagerer på lysskifter og gir en lyskraft på veggen, ulik noe annet uttrykk. Arbeidene gløder som smykker, teknikken kaller han «Forgylling». Ved denne utstillingen vil han vise maleri og forgylling.

Arne-Johan Rauan studerte skulptur og maleri ved Mølla Kunstskole i Moss. Etter å ha fullført kunststudier begynte Rauan å eksperimentere med jern og dens spennende fleksibilitet. Hans skulpturer er ofte mytiske og organiske i uttrykket. Dette står i sterk kontrast til tettheten og hardheten i materialet. Skulpturene til Rauan inngår i en serie som han har valgt å kalle «Tear Me Apart», som han har jobbet med de siste årene. Dette studiet henspiller på følelser og hvordan vi blottlegger oss for å oppnå anerkjennelse eller bekreftelse hos andre mennesker. Rauan jobber med en slags «peeling» prosess, hvor han ønsker å oppnå balanse mellom fravær av masse eller det negative rom, og den konsentrerte reduksjonen. Kontrastene skaper fokus på det gjenværende og forteller en historie om sterke følelser.  Rauan har hatt en rekke utstillinger i Norge og utlandet. Han er også fast representert ved en rekke anerkjente gallerier.

Påskeutstilling
Håkon Gullvåg
22. mars – 21. april
Åpning lørdag 22. mars kl. 12.00

Håkon Gullvåg er født og oppvokst i Trondheim. Han visste tidlig at det var kunstner han ville bli, og allerede som 16 åring ble han tatt opp ved kunstskolen i Trondheim. Gullvågs ungdomsverker vitner om et tidlig modent talent, både formalt og innholdsmessig. Han eksperimenterte dristig i ulike retninger, både abstrakt og figurativt, men fra slutten av 70-tallet blir det figurative uttrykket enerådende. Som maler har han hatt en sentral plass på den norske kunstscenen siden sitt kunstneriske gjennombrudd i galleri Doblung i 1983. Han har også fått stor anerkjennelse for sine mange portretter av markante personer i Norge. Hans portretter av Kongen og dronningen som nå henger i Oslos rådhus har fått mye oppmerksomhet.

Gullvåg har siden 1995 utført flere store kirkeutsmykninger, noe som har gitt ham posisjon som en av landets fremste innen kirkekunst. De siste ti årene har Gullvåg også arbeidet mye med grafikk. Han er mest kjent for sine litografier, men har i senere tid også fattet interesse for dyptrykk. Gullvåg er i dag en av Norges mest anerkjente malere, og er kjøpt inn av en rekke sentrale institusjoner.

Larvik kunstforening er stolte av å kunne vise denne flotte grafikkutstilling av Gullvåg. Dette er også en salgsutstilling.

Vi vil gi en stor takk til våre samarbeidspartnere Larvik Kommune, Norske Kunstforeninger og Kulturhuset Bølgen, samt medlemmene av Larvik Kunstforening.

Lyst til å bli medlem?