Utstillingsprogram 2023

Programmet for utstillingsåret 2023 er klart. Vi oppdaterer fortløpende dersom det skulle bli noen endringer i programmet.

JORUN RAGNFRID VIKEN & TOVE SIGRUN HELLERUD
14. januar – 5. februar
Åpning lørdag 14. januar kl.13.00

Jorun Ragnfrid Viken har de siste årene tegnet dyr, og da hovedsakelig dyr med fokus på dyrenes anatomi og skjelett. Hennes bilder handler om dyr og mennesker under ett. Gjennom bildene ønsker hun å se på hvilke egenskaper som forbinder menneskene med dyrene, mer enn de forskjellene som er der.

Tove Sigrun Helleruds stofflige oljemalerier er et kapitel i en historie malt i en kontinuerlig strøm. Hun arbeider med farge, linje og form, med utgangspunkt i de tre primær fargene. Hennes arbeider veksler mellom det ytre og det indre. Vi opplever abstrakte landskaps former, og ytre stemningsbilder i en dialog med maleriets premiss. Hun bestreber seg på en malerisk frihet, hvor friheten følger maleriet.

EVA CHRISTIN LASKA & CHRISTINA DISINGTON
11. februar- 12. mars
Åpning lørdag 11. februar kl.13.00

Eva Christin Laska ble utdannet ved Kunst- og Håndverks skolen i Budapest som Illustratør/grafisk designer. Hun jobber i skjæringspunktet foto, illustrasjon og maleri, hvor råmaterialet i bildene hennes som regel er foto som bearbeides lagvis digitalt, for deretter å få et unikt uttrykk ved håndkolorering med pastellkritt. Inspirasjonen er hentet fra renessansen, modernismen, street art og musikk.

Christina Disington er født og oppvokst i Trondheim, men i dag bor og arbeider hun i Larvik. Utdanningsbakgrunnen hennes er fra Strykejernet kunstskole, i tillegg til en utdanning i kunst og håndverk fra HiOA. Disington arbeider i hovedsak med maleri og tegning hvor utgangspunktet er fotografi. Arbeidene er inspirert av mennesker og familie i nær omgivelse, på det fysiske og mentale plan. Ofte har hun en vag ide som modellene selv spiller videre på og tolker ut fra egne referanser og erfaringer.

ØRNULF OPDAHL
25. mars – 16. april
Åpning 25. mars kl. 13.00

Ørnulf Opdahl er utdannet ved Statens Håndverks- og Kunstindustriskole i Oslo og ved Statens Kunstakademi i Oslo. Han arbeider som maler og grafiker. Hans motiver grenser opp til et abstrakt formspråk, der naturelementer som vær og vind fremstilles i like stor grad som de storslåtte fjellene eller det røffe kystlandskapet. Ørnulf Opdahl anses som en av Norges fremste landskapsmalere, og har med sine verk holdt en rekke separatutstillinger i inn- og utland. Hans kunst er blitt kjøpt inn til prestisjetunge institusjoner som Nasjonalmuseet for Kunst, Riksgalleriet og Norsk Kulturråd, Astrup Fearnley Museet for Moderne Kunst og Nasjonalbiblioteket.

PÅL DAILEY
2. september – 24. september
Åpning 2. september kl. 13.00

Pål Dailey Christoffersen er en ung og lovende kunstner født og oppvokst i Larvik, men flyttet til Oslo i 2016. Han arbeider i dag på full tid som kunstner. Hans første suksess-utstilling var i påsken 2022 i Stavern (Galleri Annekset). Det gikk over all forventning og førte til en ny utstilling sommeren etter sammen med et nettgalleri Oslo Art Company. Pål har et fargerikt og lekent uttrykk. Det går både i tusj, akryl og digitalt med tydelige referanser til graffiti og naturen.

MORTEN KROGVOLD & BRUCE NAIGLES
30. september – 22. oktober
Åpning 30. september kl. 13.00

Morten Krogvold er en norsk fotograf, forfatter, foredragsholder og programleder, bosatt i Oslo. Han har siden 1980-tallet vært en av Norges mest medieomtalte fotografer. Krogvold er særlig kjent for sine svart-hvitt portretter av kunstnere, politikere og andre berømte personligheter, men motivkretsene hans består i tillegg til mennesker også av natur og eldre, klassisk arkitektur. Krogvold har mottatt flere priser. For sin samlede innsats og sitt engasjement for fotografiet ble han i 2005 hedret med dekorasjonen ridder av 1. klasse i Den Kongelige Norske St. Olavs Orden.

Bruce Naigles er en internasjonal kjent billedhugger født og oppvokst i New York. Han bor og arbeider i dag i Moss. Bruce er innkjøpt av Selvaag AS, Refsnes Gods og flere private samlere også i Europa og USA. Hans omdiskuterte kunstverk «Keepers of faith», ble avduket i vannet utenfor Sjøbadet i Moss høsten 2021. Han har mottatt flere priser i Norge og internasjonalt. Naigles har også skapt den Oslo Business for Peace Award statuette, en globalt pris delt ut årlig i Oslo Rådhuset. «Å uttrykke seg med skulptur er et språk som gir form til det formløse».

MORTEN ABEL
28. oktober – 26. november
Åpning 28. oktober kl. 13.00.

Morten Abel (Stavanger, f. 15.10.1962) er en billedkunstner som primært jobber med maleri og grafikk. Parallelt med sin karriere innen det visuelle språket er også Abel en aktiv musiker som har oppnådd stor anerkjennelse, i tillegg til å arbeide innen andre uttrykksformer som teater, mote og bokutgivelser. Abel har mottatt fem Spellemannpriser for musikken sin, og ble inkludert i Rockheim Hall of Fame i 2018.

Abels kunstneriske språk er ekspressivt. Arbeidene er et resultat av en lang prosess, hvor han maler, for så å viske ut og gjøre endringer for å oppnå en enda sterkere og mer emosjonell effekt. Denne intensiteten viser seg i alle verkene til Abel. Også i trykkene, selv om de fremstår mer lekne og avslappede. Som kunstneren selv sier: – Kunsten min handler om prosesser. Om å være i øyeblikket, ta sjanser og være streng og hensynsløs. Verkene må inneha en følelse, og jeg jobber til følelsen er der.

Vi vil gi en stor takk til våre samarbeidspartnere Larvik Kommune, Norske Kunstforeninger og Kulturhuset Bølgen, samt medlemmene av Larvik Kunstforening.

av

Stikkord: