Her er alle utstillingene Larvik Kunstforening hadde i 2019.

19. januar – 17. februar 2019
Marte Gunnufsen

Marte Gunnufsen er utdannet både som klassisk pianist og billedkunstner. Hun jobber med tidsbaserte prosjekter som videokunst, performance og auditive installasjoner, der musikk og lyd er vesentlig. Musikk er et gjennomgående grunntema, både som kulturelle referanser og som stemningsskapende element. Hennes kunstneriske prosjekt er utforsking av individ og kropp, og friksjonen som kan oppstå mellom utfoldelse av individualitet og storsamfunnets normer. Individer med ulik seksuell orientering eller tilnærming står ofte i fokus, særlig med tanke på hvordan seksuelle minoriteter står utenfor mange etablerte fellesskap.

23. februar – 24. mars 2019
Peter Lukas

Peter Lukas var i Syria i 2011 og reiste ut av landet dagen før borgerkrigen brøt ut. Han rakk å ta en fotoserie som viser hverdagslivet til menneskene i Aleppo, Damaskus og Tartus. Fotografiene er mer dagsaktuelle enn noen gang. De viser et Syria som ikke finnes lenger.

Et Syria med hverdagsliv, kultur og lekenhet. kulturen, religionen, menneskene. Et tidsbilde av et land som nå er sterkere preget av krig enn noen gang. Fotoserien er et unikt tidsbilde fra et Syria i fred – de siste ukene før borgerkrigen brøt ut. i 2017 og 2018. Fotografiene er vist en rekke steder i Norge – og er støttet av bl.a. fritt ord. Dette er en vandreutstilling, som er støttet av Fritt Ord, Røde Kors og Hamar, Gjøvik og Grimstad kommuner.

Salget av utstillingen ønsker Peter å gi til organisasjonen Dråpen i Havet som er en humanitær non-profit bistandsorganisasjon med formål å gi umiddelbar og direkte bistand til mennesker på flukt. Hovedfokuset er å hjelpe barn og deres mødre som ankommer Europa ved å koordinere frivillige hjelpearbeidere, og å samle inn og distribuere nødvendig utstyr.

Utstillingen blir åpnet av HR- og Beredskapssjef, Birgit Hjelmtvedt, fra organisasjonen Dråpen i Havet.Hun vil snakke kort om flyktningsituasjonen og Dråpen i Havet sitt arbeid for mennesker på flukt. I samarbeid med Arabisk forening vil Larvik kunstforening Lørdag 9. mars på Barnas verdensdag arrangere en eventyrstund i galleriet hvor vi leser eventyr fra «Tusen og en natt».  Lesingen starter kl. 14.00 og det leses på både Arabisk og Norsk.

6. april – 5. mai 2019
Toril Bonsaksen

Metallkunstneren Toril Bonsaksen stiller ut ved Larvik kunstforening i april/mai . Hun har sin bakgrunn fra Kunsthøgskolen i Oslo og bor og jobber i Sandnessjøen i Nordland. Hennes kunst er innkjøpt av Nasjonalmuseet for kunst, Oslo kommune, Tolga kommune, samt andre offentlige institusjoner og private samlere.

Metallet står i fokus, enten det er som en rusten spiker, en gammel kobberkran, bestikk eller en galvanisert blomst og i utstillingen presenterer hun 53 nye verk. I serien RE: Collected II presenterer hun flere parallelle prosjekter. Det som er felles for prosjektene er at hun jobber med ulike former for foredling. I alle prosjektene har hun tatt et eksisterende objekt, en gjenkjennelig gjenstand eller et naturelement. Disse har gjennom bearbeidelse på forskjellige måter blitt satt i en ny kontekst, blitt opphøyet og fått et nytt liv. Utstillingen er delt inn i fire hoveddeler:

”Historier jeg har funnet”
Her har hun benyttet seg av teknikker som man vanligvis bruker innenfor smykkekunst til å fatte diamanter og andre edelstener. Torils edelstener er; gamle, rustne, patinerte- og slitte gjenstander som hun har funnet på sin vei.

”Bølger jeg har hørt”
Her har hun brukt tre rustne gamle stålanker som modell og gjengstøpt dem i det edle metallet bronse.

”Planter jeg har møtt”
Toril samler ikke bare på objekter som bærer en historie i seg, men også små organiske skatter som hun kapsler inn i et lag av kobber. Når de organiske skattene får et lag av metall opphøyes de til noe edlere og får et element av noe varig.

”Måltider jeg har delt”
Gjennom mange år har hun jobbet med bestikk. I utstillingen presenterer hun et verk fra 2017; En stressless i full størrelse av bestikk. I skulpturen Sliten, har hun latt seg inspirere av Ekornes sin klassiker fra 70-tallet. Skulpturen problematiserer hastigheten i dagens samfunn.

25. mai – 25. august 2019
Carl Nesjar

Utstillingen åpner 25. mai kl.13.00 av Carl Nesjars barnebarn Julia Ciarlo.
Musikkinnslag av Rebecca Nøsterud Isaksen på fiolin, og Dag Øyvind Larsen på klaver.

I anledning Larvik Kulturhus 10 års jubileum dette året, ønsket vi å markere begivenheten med en større utstilling, og valget var enkelt, det måtte bli byens æresborger Carl Nesjar. Bare14 år gammel hadde han sin første utstilling i Larvik kunstforening. Ikke viste man da, at Carl skulle bli en av etterkrigstidens mest betydningsfulle norske kunstnere. Hans arbeider har høstet internasjonal anerkjennelse og vunnet flere priser gjennom utstillinger i gallerier og museer verden rundt. Hans kanskje mest kjente offentlige arbeid er nok de sandblåste relieffene i Regjeringsbygget i Oslo, som han laget i samarbeid med Picasso i perioden 1956-71. Arbeidet tok hele 16 år før alt var ferdigstilt. De to kunstnerne samarbeidet om en rekke utsmykninger i naturbetong, bl.a. i Barcelona, Saint Hilaire, Marseille, Stockholm og Chicago.

Carl Nesjars arbeider er innkjøpt til en mengde private og offentlige samlinger. Nasjonalgalleriet, Riksgalleriet, Henie-Onstad Kunstsenter, Oslo Kommunes Kunstsamlinger, Louisiana kunstsenter i København, Moderna Museet i Stockholm og i Museum of Modern Art i New York.

På hjemmebane kjenner man Nesjars signatur innenfor medier som maleri, grafikk, foto og ikke minst – de offentlige oppdragene med bl.a. is/ vannfontener i flere byer. Man kan se Carl Nesjars berømte helårsfontener ikke bare i Norge, men ved Moderna Museet i Stockholm, OL-byen Lake Placid i USA, og Universitetet i Buffalo for å nevne noen.

Carl Nesjar begynte tidlig å interessere seg for fotografiet som medium, og regnes blant pionerne innenfor kunstfotografi. Ikke bare i Norge, men også internasjonalt.
I sine fotografier fremkaller han ofte naturens egne former og stofflighet ved å gå nære inn på isroser og blankslipte svaberg. Naturens luner og svingninger er sterkt gjenkjennelig i hans motiver som ofte er hentet fra det det norske kystlandskapet, hvor vann og is gjennom millioner av år har skurt ned fjell til det som i Nesjars øyne er både abstrakt og nonfigurativt.

Utstillingen som åpner 25. mai vil inneholde maleri, grafikk og skulptur, samt en serie fotografier som viser utsnitt av gate og kafeliv fra tiden han og familien bodde i Paris i tiden rundt1964. Fotografiene er trykket på aluminium og har en dokumentarisk stil. Denne formen for fotografering var veldigpopulær i tiden etter krigen. Denne type bilder er ofte tatt under forhold der fotografen har hatt liten mulighet til å påvirke selve komposisjonen, men klarer å se motivet selv om tiden er knapp i det man velger å ta bildet. Det er første gang disse fotoene vises offentlig. Å se denne spennende utstillingen i dag viser en ny og spennende side ved kunstneren Carl Nesjar.

7. september – 29. september 2019
Ole Lislerud

Larvik kunstforening åpner høstsesongen med å presentere kunstneren Ole Lislerud. Han har lang fartstid som professor ved Kunsthøyskolen i Oslo, og har utført over 70 utsmykkinger i det offentlige rom. Blant de sentrale sted spesifikke prosjektene han har utført er, Lovens Portal i Oslo Tinghus, glassgulvet Chi Squared ved NTNU, glassfasaden Response av Næringslivets Hus NHO i Oslo og PAX, Peace and the ART of WAR ved NATO Joint Warfare Centre i Stavanger.

I en årrekke har han eksperimentert med skrift på forskjellige materialer fra porselen – glass – metall – børstet aluminium og ikke minst på papir. Gjennom arbeidsopphold og eget studio i Kina de siste 16 årene har hans interesse for skrift og tegn utviklet seg spesielt mot kalligrafi. I dag er dette blitt en viktig del av hans kunstnerskap. Istedenfor å jobbe med Østens ”tegn” har han valgt ÆØÅ som sitt fundament. Disse tre bokstavene er unike for det norske språk og knytter seg til kjernen av norsk kultur, språkstrid og identitet.
Han er opptatt av språkets symbolverdi og hvordan det påvirker vår identitet. Som norsk kunstner oppvokst i Afrika representerer bokstavene ÆØÅ noe som er utrolig annerledes og særpreget Norsk. Disse symbolene ønsker han å utvikle og relatere på en konstruktiv måte til diskursen og utviklingen av Norge som ett flerkulturelt samfunn.

Det er en spennende utstilling som fyller gallerilokalene med monumentale arbeider som viser skrifttegn og symboler laget med kinesisk blekk på håndlaget rispapir. Ved å abstrahere den kjente kalligrafiske teknikken skaper han et visuelt uttrykk som like gjerne kan oppfattes som bilde eller skrift.
Med mopper, koster og nal i store formater skaper han abstrakte komposisjoner som har lite å gjøre med det man tradisjonelt forbinder med kalligrafi.

5. OKTOBER – 3. NOVEMBER 2019
Anne Line Iversen og Ive Hagen

Anne Line Iversen og Ive Hagen er to kunstnere med felles referanserammer, men har med svært forskjellige uttrykk. På utstillingen som vises i Galleri Bølgen i okt. – nov. viser de to kunstnerne store tekstiler, installasjoner og fotoarbeid.

Anne Line Iversen
Jeg har en todelt produksjon: Store veggarbeider og skjerf/sjal. De to produksjonene er helt forskjellige, den eneste likheten er at jeg i begge tilfeller arbeider med silketrykk.De store arbeidene utfører jeg på lin, mens skjerf og sjal trykkes på ull og silke.

Når jeg arbeider på ull og silke, bruker jeg ofte mye farger. Når jeg arbeider stort, arbeider jeg mer fargeløst, noe jeg opplever mer krevende. Jeg arbeider med silketrykk og blandet teknikk. Ofte bruker jeg lin som materiale. Jeg arbeider med pigmentfarger, og når jeg bruker bladsølv og -gull, legges dette på med et tokomponent tekstillim.

I 2011 begynte jeg å gjøre forsøk med ull. Her er et utvalg fra min første produksjon av ullsjal. Teknikken som benyttes her er den samme som ved produksjon av silkesjal, men kjemikaliene som benyttes er av en annen type. Ullen som benyttes kommer fra India, og er myk og behagelig å bære.

Iversens kunst er blant annet innkjøpt av Nasjonalmuseet, ambassader, Norsk kulturråd og utenriksdepartementet.

Ive Hagen
Installasjoner og foto. Hagen syr, broderer, vikler, tegner og måler. Temaet mitt er reiseforberedelser, og det henviser til den fysiske prosessen som de fleste reiser innebærer, så vel som egen indre reise, forteller hun.
Hagen forteller om oppveksten. Det er livet hennes som gis uttrykk for i kunsten. Mors kjole er utgangspunktet for enhver ny reise. Jeg viser fram klær og kofferter. Det er disse objektene som benyttes i installasjoner sammen med tekstene og fotoene jeg viser fram, påpeker hun. Kunsten hennes henter inspirasjon fra Island og Kairo. Hagen har også en lang CV, og hennes kunst er innkjøpt av blant annet Nordraak, Oslo, Galleri Hafinaborg, Island og Nord-Trøndelag Fylkesgalleri.

9. November – 8. Desember 2019
JOY

Gatekunstner i Larvik kunstforening. Lørdag 9. november åpner Larvik kunstforening utstilling med den bergenske gatekunstneren JOY som i en årrekke har spredd glede og ettertanke på husvegger over hele Bergen. Den anonyme gatekunstnere har rukket å bli en svært ettertraktet kunstner både i kommisjonsoppdrag og gallerisammenheng, og har sprayet over 50 forskjellige gatekunstverk i Bergens gater. Selv med en omfattende liste av kommisjonsarbeid har Joy klart å beholde sin anonymitet og mystikk. Interessen for kunstneren og hans arbeider har vokst i takt med hans popularitet. Det har resultert i utsmykningsoppdrag for eksklusive hoteller, bedrifter, TV2, Forsvaret, Haukeland Sykehus, universiteter, SK Brann, Haakonsvern/Forsvaret, institusjoner, BIR Stine Sofie stiftelsens bygg i Grimstad, og interessant nok, Vest Politidistrikt.

JOY har deltatt på mange auksjoner for humanitære tiltak verden over, og har også hatt humanitære auksjoner i egen regi. Aller best liker han å gjøre oppdrag for institusjoner som kjemper for barns rettigheter og beskyttelse, og hans eget slagord er «Alt for kidsa». Etter at han ble invitert til å holde utstilling i Larvik Kunstforening ble det naturlig for ham å holde den aller første utstillingen i hjembyen. Og den andre helgen i oktober åpnet han sin første solo-utstilling i Gategalleriet i Bergen, og det ble en stor suksess.

Skranglingen av sprayboksene gir ham kick.
JOY startet som gatekunstner i 2013 og har siden den gan gledet og sjarmert seg inn i hjertene på mange gatekunstelskere og kunstsamlere. Han ble tidlig lagt merke til med sine uvanlige, ofte humoristiske stunts. Et eksempel er stuntet «omvendtbutikktyveri», der han smuglet bilder inn på IKEA, med strekkode og emballasje fra møbelgiganten selv. Et annet eksempel er da han sendte canvaset «Helt Konge!» til Kongen selv på hans 85-årsdag. Det høres kanskje rart ut, men høydepunktene er faktisk de korte adrenalinfylte øyeblikkene når du maler i gatene. Skranglingen fra sprayboksene, stresset med teipen som ikke vil henge eller fargen du ikke ser i halvmørket, fokuset på det du gjør og tilfredsheten når du forsvinner derfra med 150 i puls, men føler deg fornøyd. Det er drivkraften min, har han fortalt i et intervju til Bergens avis tidligere i år. Fra 2014 har JOY laget serigrafier av flere av gatemotivene sine. Disse har solgt svært godt, både i hans hjemby og i gallerier og rammebutikker over i flere av de store byene. Ved å utføre trykkeprosessen selv, har han derved ha full kontroll på alt.

Utstillingen som åpner i Galleri Bølgen i Larvik Kulturhus lørdag 9. november vil det bli vist nærmere 40 verk som representerer hele bredden av hans kunstnerskap, men også nye arbeider med kjente tematikk i ny drakt. De siste årene har Joy hatt 7-sifret omsetning og etterspørselen etter hans arbeider i galleri og kommisjon er økende. Flere samlere har trykket Joy til sitt bryst.
Trykkene kommer i begrensede opplag. På åpningsdagen vil det være mulig å kjenne på adrenalinet når du trer inn i Univers of JOY. Et eget bygget rom er klart for litt gatekunst action hvor dere kan få sprayet deres eget JOY motiv akkompagnert av blålys og politisirener. Her får du følelsen av hvordan det er å sette opp et verk på et utsatt sted sier vår anonyme kunstner.