ARKIV

12. NOVEMBER – 11. DESEMBER 2016
Samspill Else Ljådal og Åse Schmidt

Utstillere er billedkunstner Else Ljådal fra Porsgrunn og keramiker Åse Schmidt
fra Tønsberg. Tittelen på utstillingen henspeiler at de to traff hverandre
for 45 år siden –  da de gikk sammen på reklame/ dekoratørskole i Stavanger i 1971/72
De har holdt kontakten hele denne tiden , men  det er første gang de stiller ut  sammen.
Med en del felles uttrykk, symbolbruk og fargevalg skaper de et samspill.
Else Ljådal har sin utdannelse fra BKHS (Bergen Kunsthåndverksskole)
Else arbeider i ulike teknikker, men signaturen hennes er likevel lett gjenkjennelig.
Bildene er spontane, delvis abstrakte og fremstilles ofte med stiliserte figurer, skrift og symboler.
Sterke farger kjennetegner ofte uttrykkene hennes. Else arbeider mest med akrylmalerier i mange størrelser, oftest abstrakte med forenklede figurer eller symboler og skrift.  Hun arbeider ganske spontant, dvs. at det som rører seg i hodet mitt av tanker, følelser og ideer trer fram i bildene. Blir inspirert /preget av det som skjer rundt meg og ellers ute i verden… Derfor har jeg mange uttrykk – men er nok likevel gjenkjennelig.

Aase Schmidt er utdannet ved SHKS (Statens Håndverks- og Kunstindustriskole i Oslo)
Hun er opptatt av farger, enkle former og kontraster mellom det matte og  det blanke. Inspirasjonen er lyset, naturen, tekstiler og mønster. Ved denne utstillingen viser hun store fat, skåler, krukker, kopper, vaser og andre keramiske produkter – alle med vakre former og fargeri dekor!
Mine arbeider er laget i sort leire. Jeg bruker fargede oksyder som blandes i hvitt leirepulver. Det tilsettes vann og påføres gjenstanden før den tørker. Dette kalles begitning. Gjenstanden brennes først en gang, og dyppes deretter i transparent glasur. Den brennes deretter en gang til.
Jeg er opptatt av farger, enkle former og kontraster mellom det matte og det blanke. Det som inspirerer meg er ting rundt meg; lyset, naturen, tekstiler og mønster.

 

8. OKTOBER – 30. OKTOBER  2016
Tilnærmelser Harald Oredam
Harald Oredam
, født i 1941 på Andøya og for tiden bosatt på Eidsfoss, har i en årrekke gjort seg bemerket som billedhogger og også som grafiker både nasjonalt og internasjonalt. Han  har sin utdanning fra Kunstakademiet i Oslo og Foyer des Arts Plastiques i Paris og har vært aktiv kunstner siden sin debut i 1970 med garantert minsteinntekt for kunstnere.
Blant hans mest kjente verker finner vi den syv meter høye skulpturen “Jordmusikk” ved inngangen til Oslo Konserthus og ”Historien om en flukt” i den tidligere Industribanken. Utsmykning på Universitet i Tromsø og Høyskolen i Harstad er også blant hans vel tyve offentlige verker i diverse norske byer. I Vesterålen finnes 7 av hans utendørs skulpturer. Hans serie Mannshoder ble kjøpt inn først av Riksgalleriet og så overbydd av Nasjonalgalleriet på  utstillingen ”Skulptur underveis” på Kunstnernes hus i Vestfold
For publikum i Vestfold er Oredam dessuten kjent for utsmykningen på vannverket i Eidsfoss, i barnehagen på Hoff, på den videregående skolen i Sande(?), i rundkjøringa i Larvik mot Stavern og på Furuheim sykehjem.
Sjelden utstilling
Oredam bruker det mest av sin tid på utsmykningsoppdrag og har sjelden utstillinger. Utstillingene i 2016 først på Sortland og nå i Larvik er derfor unike anledninger til å se mer av hans kunst samlet. Unikt er det også at Nasjonalmuseet, (med nød og neppe), har lånt ut hans serie mannshoder fra , (som knapt har vært vist siden da).

På utstillingen i Larvik vises både skulptur og datagrafikk. Sentralt i utstillingen er modeller for en mulig skulpturpark til ære for Golfstrømmen. Oredam har i flere år jobbet med en hyllest til Golfstrømmen, dette ”varme kjærtegn” som han kaller det, som gjør det mulig å leve komfortabelt så langt nord i motsetning til landområdet på samme breddegrad som ikke er begunstiget at det varme vannet som Mexico så sjenerøst deler med oss. Golfstrømmen er besunget og beskrevet og nå reises det bekymring om dens fremtid. Oredam bruker her kunst i klimakampen – og kanskje kan en slik Golfstrømpark bli en vekker og et symbol for nødvendigheten av å ta vare på vår unike planet.
Oredams kunst er preget av et sterkt formmessing språk, hvor han tilnærmer seg viktige samfunns tema og ulike sider ved menneskelige relasjoner på en vakkert og poetisk måte ofte i spenning mellom det organiske og det geometriske. Både hans nonfigurative og figurative verk innbyr publikum til refleksjon og undring.

 3. SEPTEMBER – 25. SEPTEMBER  2016
Indre og ytre landskap Ellen Eikenes og Anne Lise Toverud
Ellen Eikenes
  uttrykker seg både figurativt og abstrakt i ulike teknikker. Når hun jobber er prosessen og ideen like viktige som det visuelle sluttproduktet. Jeg velger teknikk ut fra temaet jeg prøver å formidle. Kommunikasjons begrepet er sterkt tilstede i hennes temaer: Kommunikasjon i møter mellom mennesker, Hun bever seg i grenselandet mellom det figurative og det abstrakte uttrykket, og varierer mellom det tydelige og det skjulte. Målet er å utvikle maleriet slik at farger og form klinger sammen, samtidig som det oppstår en dynamikk i motsetningene i det formale i maleriet.
Anne Lise Toverud bruker akryl og olje i bildene sine og lar seg inspirere av alt. Hun leker med både streken og formen, og lar seg inspirere av alt. Ikke minst barndommens minner og spennende indre reiser hvor hjerte og sjelen styrer. Jeg henter inspirasjon fra hjerte og sjel. Jeg bryter noen regler, og kjenner at det kan jeg stå for. Jeg vil ikke si at jeg beveger meg mot det abstrakte, men alt må ikke nødvendigvis være så tydelig, sier hun og viser til de mange symboltunge maleriene. Motivene er landskap, ansikter og sauer. Og katter. De er alltid med i Anne Lises motivkrets. Anne  Lise har studert ved kunstakademiet i Warszawa og prøver i dag å løsrive seg  fra de strenge kunstens regler som akademiet terpet på.

 

19.MARS – 17. APRIL 2016
Metanoia Isabelle Inghilleri
Isabelle Inghilleri er en fransk / norsk kunstner som arbeider hovedsakelig med maleri og installasjon. Inghilleri har utdannelse fra flere kunstskoler, inkludert The Royal Collage of Art i London. Hun har også jobbet med videopainting for Open Gallery, som er et London-basert selskap.
Inghilleris arbeid omhandler generelt spørsmål om fremmedgjøring og isolasjon mellom rom og levende vesener.

I utstillingen ’Metanoia’ stiller Isabelle Inghilleri ut arbeider hun har jobbet med de siste 5-10 årene. Temaet Inghilleri arbeider med kretser rundt vårt noe anstrengte forhold til naturen, oss selv, dyrene i naturen og også vår egen fragmenterte psyke. Metanoia er en prosess et individ går igjennom, hvor karakteren av dette individet blir fundamentalt forandret.

50-talls kvinnen som går igjen i Inghilleri’s bilder, Mrs. Francis, representer det fragmenterte psyke. Hun vandrer rundt i falleferdige omgivelser i sirlige drakter og frisyrer. Det ytre er perfekt, det indre er i konflikt.  Hun befinner seg i et slags indre vakuum, hvor hennes naturlige omgivelser virker mørke og truende.Noen av maleriene representerer denne kvinnens indre konflikt, hvor hennes ustabile psyke kommer til utrykk i drømmeaktige og marerittaktige senarioer.
Bildene i serien ’Cabinets’ er fra dyreparker rundt om i Europa og referer til hvordan mennesker ofte har et avstandsfyllt forhold til det naturen, hvor klassifisering er det som står oss nærmest for å forstå. Det blir laget konstruerte habitater som kan minne om settekasser, med dyr av forskjellig opprinnelse. Når man plasserer dyr slik tar man vekk den opprinnelige meningen dette dyret hadde, dyret blir en slags dekor, noe man kan studere.
Inghilleri viser også installasjoner med taxidermi, i disse installasjonene har dyret/fuglen tatt på seg en menneskelig representasjon. Dette kan knyttes til den religiøse formen for metanoia, som også betyr å undergå en fundamental prosess av forandring av ens karakter. Her har dyret i seg selv gjennom en prosess av taxidermi  og fått sin opprinnelige karakter forandret, både i uttrykk og materiale.
Gjennom disse arbeidene utforsker Inghilleri vårt forhold til døden, som ofte er basert en unaturlig avstand, hvor religion blir et siste gripepunkt, en mulighet for et videre liv.

 

13.FEBRUAR – 13. MARS 2016
 «IMAGO» OG «DE SOM SKULLE ARVET JORDEN» Ingebjørg Une Hagen og Tom Dyring
De to kunstnerne arbeider med sentrale og dagsaktuelle verdispørsmål hvor de setter søkelyset på hvordan menneskers kulturelt betingede forståelse av dyr påvirker disse skapningenes sjanser til å overleve på en syk planet der stadig flere livsformer står i fare for å forsvinne.

TOM DYRING : «DE SOM SKULLE ARVET JORDEN»
Fotografen Tom Dyring er født og oppvokst i Brunlanes og Larvik og nå bosatt i Akershus. Han arbeider utelukkende med motiv av ville dyr og henter sine motiv fra fotoprosjekter i hele verden. Grunnleggende i hans tilnærming til dyremotivene er det å identifisere seg med det individet som fotograferes. Mennesker og dyr er ikke veldig forskjellige når det gjelder grunnleggende fysiske og emosjonelle behov. Fotografen ønsker å få fram respekten for dette individet  … i motiv som gjenspeiler fysiske og emosjonelle situasjoner som også vi mennesker kan kjenne oss igjen i : varmt, kaldt, vått, sult, håpløshet, dramatikk, romantikk, liv & død, lykke osv.

Bak bildene ligger det mye arbeide, bæring, frysing, endeløs tålmodighet, noen ganger farlige situasjoner og ikke minst : mange mislykkede forsøk.
Bildene kan også sees på som en dokumentasjon av et biologisk mangfold som forsvinner med akselererende hastighet, det biologiske mangfoldet som «skulle arvet jorden», men som nå må forholde seg til en syk planet i økologisk ubalanse.Utstillingen omfatter 33 fotografier i store formater med hovedvekt på nordiske motiv.

Tom Dyring har vunnet en rekke internasjonale priser for sine fotografier.

INGEBJØRG UNE HAGEN:  «IMAGO»

Ingebjørg Une Hagen studerte ved Statens Kunstakademi  under professor Guttorm Guttormsgaard 1981-85.
Hun har jevnlig hatt separatutstillinger, deltatt på kollektivutstillinger, hatt  kunstoppdrag i det offentlige rom og hennes arbeider er innkjøpt av en rekke offentlige institusjoner, bla. Nationalgalleriet og Oslo Kommunes kunstsamlinger. Fra 2014 har hun motatt Statens 10 årige seniorstipend.
Tematisk er Hagens kunstnerskap preget av et vedvarende engasjement for økologi, natur- og dyrevern samt interesse for Arne Næss` sin dybdeøkologi.
De siste årene har hun hatt insekter i fokus, dette ganske usynlige livet som vi ofte oppfatter som brysomt og ekkelt og helst vil utrydde.
Arbeidene som vises i Bølgen er hennes tredje utstilling i  en serie med  insekter som  tema og har tittelen „Imago“  Imago betegner et leddyr i sitt siste stadium
Imago prosjektet består av arbeider fra de to foregående utstillingene med insekter som tema„ Sverm“ Norske Grafikere  2011  og „Hexapoda“ House of Foundation Moss 2013 samt en ny stor installsjon av grafiske trykk, gjenstander, collage og animasjon utarbeidet spesielt for utstillingsrommet i Bølgen.

 

9. JANUAR – 31. JANUAR 2016
GRAFIKK FRA EGEN SAMLING
Larvik kunstforening  åpner utstilling  lørdag 9. januar hvor vi har valgt å selge grafikk fra egen samling .Utstillingen viser over 100 verk av kjente og ukjente grafikere med forskjellige teknikker og uttrykk. Her vil det være mulighet til å kjøpe kvalitetskunst til en overkommelig pris. Vi kan nevne navn som Asgeir Jorn, Corneille, inger Sitter og Serge Poliakoff.

 

14. NOVEMBER – 13. DESEMBER 2015
Skulptur og maleri Nina Westgård og Trond Fredriksen
Nina arbeider med eggoljetempera og pigmenter på treplater med kritt/limgrunndering. Motivene oppstår underveis i prosessen. Hun begynner med å sette tilfeldige strøk og spor, gjerne i flere lag, som etter hver danner en assosiasjonsgrunn som de forenklede formene oppstår av. Mye fjernes underveis – og noen rester av tidligere lag blir værende i bildet. Hun liker å jobbe med enkle motiver som ikke helt lar seg plassere med én gang – gjerne at de vipper mellom det flate/romlige, det abstrakte/konkrete

Trond er skulptør og medlem av NBK og Norsk Billedhoggerforening. Han har også sterke bånd til keramikkfaget. Dette sees klart på denne utstillingen hvor arbeidene er utført i leire med glasurfarger og brent i keramikkovn.
Trond har 3 års kunstutdannelse fra St. Olaf College i USA og 2 ½ år ved Kunst og håndverkskolen, ferdig i 1990. Han jobber også som lærer i skulptur og keramikk ved Høgskolen i telemark.
Trond har hatt en rekke kollektiv- og separatutstillinger, og er innkjøpt ved flere offentlige institusjoner. Han har modellert Johan Sverdrup byste på torget i Larvik, “Kvinnetorso” i Kjærra Fossepark  der kan man også se “Kanalgjedda”  som først ble stilt ut i Skien, men idag står i Kjerra Fossepark . Han har også designet sokler og utstillingsområdet i Geoparken på Mølen. Nina og Trond har stilt ut i Larvik kunstforening  for flere år siden, men ikke sammen, så vi synes at det er spennende å kunne vise de to kunstnerne sammen.

 

26. SEPTEMBER – 25. OKTOBER  2015

1- 2- 3 Krohg

Larvik kunstforening har denne høsten, i samarbeid med Guys Krohg sønn Frode, fått til denne fantastiske utstillingen hvor vi viser et variert utvalg av malerier, litografier og tegninger av de tre kunstnerne. De tre utgjør en betydelig del av vår kulturarv, selv om Christian var en av de klassiske kjente norske malerne , var hans barn og barnebarn også kjente kunstnere av sin tid.

Hovedvekt av bildene er fra familien Krohgs samling, men vi har også fått låne bilder som eies av andre privatpersoner. Prikken over i-en er et stort bilde malt av Oda, der hun har malt sin mann Christian Krohg på Karl Johan hvor han hilser ved å svinge med hatten. Bildet eies av Oslo Bymuseum.

Gjennom over 50 år var maleren og forfatteren Christian Krohg en sentral skikkelse i norsk kunstliv. Med sin sterke meninger og  medfølelse  for mennesker som levde på livets skyggesider  blir han mer og mer overbevist på tanken om kunstens sosiale appell, og maler bilder som viser den barske virkelighet. Med sin pensel og sin penn grep han aktivt inn i tidens sosiale og politiske debatter. Christian Krohg var en fremragende skribent og stod som en foregangsmann i norsk journalistikk.

Per, Christians sønn, viste  allerede som barn å være en begavet kunster. Han bemerket seg som avistegner allerede i svært ung alder. Mellom 1903 og 1907 var han elev av sin far på Académie Colarossi, og fra 1909 til 1910 var han elev av Henri Matisse. Per Krohg var overlærer ved Statens håndverks- og kunstindustriskole fra 1934, professor ved Statens Kunstakademi i perioden 1946–58, og direktør på akademiet i årene 1955–58.

Pers sønn Guy drev med tegning, men lærte tidlig om farger og maleteknikk av Per. Allerede i ung alder tegnet Guy fra forestillingen Tolvskillingsoperaen, som han senere kom til å arbeide med på Studioteatret i Oslo. Guy ble født i bestefarens hus i Halvdan Svartes gate i Oslo, I det samme huset som Oda og Christian Krohg bodd med Per, bor Frode Krohg, Guys sønn i dag  med sin familie.

Guy vokste opp i Paris og tilbrakte mye av oppveksten i farens atelier. Arvelig belastet som medlem av malerdynastiet Krohg skulle han bli en av landets ledende scenografer , maler, illustratør, grafiker og plakatkunster. Han har utført en rekke utsmykkingsoppgave, og arbeid hver dag  helt frem til sin død i 2002.

 

 

29. AUGUST – 20. SEPTEMBER  2015
NATUR – LIGE BILDER Solveig Lohne
Billedkunstner Solveig Lohne åpner utstillingen Natur – lige Bilder i Galleri Bølgen i regi av Larvik kunstforening lørdag 29.august kl. 13.00. Utstillingen blir åpnet av  direktøren på Haugar, Vestfold kunstmuseum,  Jan Åke Pettersson med kunstneren tilstede. Lohne arbeider med grafikk, tegning og maleri (shaped canvas) og har utført mange utsmykninger. Hun bruker fotografi som utgangspunkt  i motiver til sine arbeider. Lohne var en av de første her til lands som benyttet seg av «Shaped Canvas» – en omforming av det tradisjonelle maleriformatet til lerretet hvor formen i seg selv er uttrykksbærende. I likhet med mange av sine kolleger går hun tett inn på naturen og løsriver enkelte elementer fra enhver stedsbeskrivelse.

Utstillingen som åpner her i Larvik kunstforening 29. august er både retrospektiv, samtidig som den viser kunstnerens ståsted i dag. Utstillingen er den tredje av i alt fire utstillinger med i forbindelse med at kunstneren fylte 70 år i februar i år. I den anledning blir det lansert en bok om kunstneren skrevet av gallerist Kjell Strand  utgitt på Hrymfaxe forlag i Danmark. I boken fortelles det om hennes liv, kunst og bakgrunn og ikke minst hennes inspirasjon fra japanske ZEN.
Det at boken er trykket i Danmark har en sammenheng med at Lohne har arbeidet og vært en aktiv utstiller i dansk kunstliv i en årrekke. Lohne er sterkt representert i Vest Jyllands Kunstmuseum fra tidligere, og er også innkjøpt,og representert i offentlige samlinger i Danmark. I Norge er hun blant annet representert i Museet for samtidskunst, Nasjonalgalleriet samt  bidratt med utsmykninger i offentlige bygg, bl.a. Telemark Sentralsykehus.
Hun har også hatt viktige separatutstillinger mange steder i landet. Den retrospektive utstillingen på Haugar, Vestfold Kunstmuseum i 2003 er kanskje en av de viktigste.
Solveig Lohne er vanskelig å plassere i en kunsthistorisk sammenheng. Først og fremst har hun sitt eget særpreg. Larvik kunstforening håper mange har anledning til å besøker galleri Bølgen for å se Solveig Lohnes kunst i tidsrommet 29. august til 20. september.

 

 

 

Siden er under oppdatering.